Zakelijk

Alles over ondernemen

SEO-jaaroverzicht 2020

Zelfs een pandemie kan de ontwikkelingen in de zoekindustrie niet vertragen. Hier is onze samenvatting van de belangrijkste zoekmachinemarketing verhalen en nieuws van het jaar.

Vorig jaar noemden we 2019 een “achtbaan van ups en downs”. Achteraf is 20/20, en hoewel velen van ons niet kunnen wachten om 2020 in de achteruitkijkspiegel te plaatsen, zal de manier waarop de grootste spelers van de zoekmachine marketing industrie reageerden op de nieuwe behoeften van bedrijven en consumenten, veroorzaakt door de pandemie, blijvende gevolgen hebben voor hoe marketeers hun taken uitvoeren. Van de nieuwe organische Shopping-vermeldingen van Google tot hoe SEO’s zich inzetten voor gendergelijkheid en diversiteit tot de aankomende update van Page Experience, hier is onze terugblik op het meest impactvolle zoekmachine marketing nieuws van 2020.

Op 1 maart arriveerde Google’s nieuwe behandeling van nofollow-links, met de nieuwe rel = “sponsored” en rel = “ugc” linkattributen. SEO marketeers waren in de wolken over de aankondiging van afgelopen september, maar die passie werd niet opnieuw aangewakkerd toen de verandering daadwerkelijk plaatsvond; de dreigende pandemie heeft marketeers mogelijk grotere problemen gegeven om mee om te gaan. Gestructureerde gegevens. Google kondigde het einde aan van ondersteuning voor data-vocabluary.org in zijn rijke resultaten; het einde was vastgesteld op 6 april, maar het bedrijf stelde het uit tot 29 januari 2021, daarbij verwijzend naar de coronavirus-situatie..

De Rich Results Test Tool is in de loop van de zomer uit de bètafase vrijgegeven, wat het einde betekende van de Structured Data Testing Tool – althans dat dachten we. In plaats daarvan besloot Google de tool voor het testen van gestructureerde gegevens te behouden, maar deze in april naar schema.org te migreren.

SEO-documentatie. Zowel Google als Bing hebben een aantal van hun belangrijke SEO-documentatie bijgewerkt: Bing heeft de richtlijnen voor webmasters herzien en details gegeven over de rangschikking van webpagina’s. De Google-richtlijnen voor zoekkwaliteitsbeoordelaars kregen dit jaar slechts één update; meer gedetailleerde instructies voor beoordelaars toevoegen, evenals een nieuwe sectie voor woordenboek- en encyclopedieresultaten.

De zoekmachineresultaten. De pagina met zoekresultaten heeft dit jaar ook behoorlijk wat veranderingen ondergaan met betrekking op zoekmachine marketing. Google kondigde aan dat het de eerste pagina met resultaten “opruimt” door featured snippets te ontdubbelen, wat betekent dat pagina’s die een featured snippet verdienen, niet langer worden herhaald als een gewone vermelding. De variant met featured snippet in de rechterzijbalk is ook gemigreerd naar de kolom met hoofdresultaten.