Zakelijk

Alles over ondernemen

Laadpaal kopen – liefst wel voor krachtstroom

Bouw

Als trotse bezitter van een hybride of elektrische auto zie je natuurlijk snel de voordelen van een eigen laadpaal aan huis. Zeker als je op eigen erf kunt gaan laden. Het aanbod aan laadpalen groeit dan ook net zo snel als het aantal elektrische auto’s in Nederland. Je kunt blijven laden aan een publieke paal maar beseft dat je dan wel duurder uit bent. Ook wil je nog wel eens naar een laadpaal rijden die alweer bezet is. Het is niet zo dat je met laadpaal kopen verschrikkelijk veel goedkoper uit bent, maar het scheelt wel elk jaar een flinke slok op de borrel. 

Waarom thuis laden en niet in de stad of langs de weg?

Investeren in een laadpaal is alleen voor deze grote drie al meer dan de moeite waard:

• Geen bezette palen meer

• Goedkoper stroom ’tanken’

• Geen wachttijden meer (je vult de accu terwijl de auto thuis geparkeerd staat)

Een laadpaal kopen en op de goede plek neerzetten

Een laadpaal vergt eerst wel eenmalige kosten. Ga uit van zo’n 2.000 euro. Of dat meer of minder wordt, hangt een beetje af van waar je meterkast zich bevindt in huis en de plek die de laadpaal toegewezen kan krijgen. Hoef je alleen maar door de buitenmuur dan scheelt dat heel wat graafwerk. Duurder wordt het als je een kabelsluis moet frezen door beton. Heb je in de meterkast 3-fasen stroom? Dan heb je krachtstroom en met de juiste laadpaal kun je de accu van je auto dan nog veel sneller vol krijgen. Voor krachtstroom zijn wel drie zaken nodig:

• In je meterkast zit 3-fasen stroom

• Je kiest een laadpaal die geschikt is voor het laden van 3-fasen

• De onboard charger van je auto is geschikt voor 3-fasen laden

Een laadpaal kopen voor 3-fasen

Hoe gaat dat nu in zijn werk, een laadpaal kopen? Je zoekt de laadpaal van je keuze eerst uit. Er zijn namelijk verschillende modellen. Monteurs komen daarna bij je thuis om de paal te installeren. De meterkast wordt gecheckt. Heb je nog geen 3-fasen aansluiting? Dan wordt sterk aangeraden dat eerst met je netbeheerder te regelen. Want met krachtstroom laad je snel op. Zou je dat met 1-fase gaan doen, dan ben je wel even bezig met laden. Dat zou je dan net zo goed kunnen doen door je auto te bekabelen via een gewoon stopcontact. Een uurtje laden betekent dan concreet 20 kilometer kunnen rijden. Een 3-fasen aansluiting is wel interessant voor een laadpaal. Dan kun je na een uurtje laden meteen al 60 km de weg op. Een laadpaal kopen wordt dus echt interessant bij een 3-fasen aansluiting. Die krijg je normaal op 11 kW. Een verhoging van 1-fase naar 3-fasen is iets duurder per maand plus een eenmalig bedrag van een kleine 300 euro. Heb je een laadpaal gekocht, dan is het handig om ook een dalurenstroomtarief te hebben. Zo kun je je auto ’s nachts met goedkopere stroom vullen.

Monteurs gaan voor je aan het werk

Een laadpaal kopen doe je dus zelf maar je laat monteurs de installatie doen. Zij weten ook hoe je je laadpaal slim stroom op kunt laten halen zodat het voor je goedkoper wordt (loadbalancing). En zij zijn gewend om in de meterkast te werken. 

Wil je meer weten over de installatie? Bekijk dan de pagina laadpaal installeren.