Zakelijk

Alles over ondernemen

De tips om jouw instagram profiel te laten opvallen

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Menigeen heeft een account op Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en ga zo maar door. De meeste mensen willen graag dat hun bericht wordt gezien en vooral ondernemers hebben hier belang bij. Deze laatste groep wil graag klanten werven via social media en zal hun best doen om op te vallen met hun berichten of advertenties. Hoe zit dit dan allemaal?

De gebruikers van Instagram

Instagram is een van de social media kanalen die veel wordt gebruikt door particulieren en ondernemers. Diverse ondernemers posten berichten, story’s of reels om hun ideale klant te vinden en hun dienst of product te kunnen verkopen. Instagram heeft wereldwijd ruim 1 miljard gebruikers en in Nederland zijn dat er zo’n 8,5 miljoen. Op dit kanaal heeft men ontzettend veel bereik en ontzettend veel mogelijkheden om op te vallen. 

Het profiel op Instagram

Er zijn veel tips om het Instagram profiel op te laten vallen. Ten eerste moet worden gedacht aan de huisstijl en de feed op het profiel. De feed zijn de verzameling berichten op het eigen account. Ziet het er rommelig uit of is het een geheel en ziet het er verzorgd uit? Boven deze feed kan men hoogtepunten plaatsen, wat er extra goed uitziet als deze passen bij de huisstijl van de feed. Het doel van de hoogtepunten is om belangrijke informatie uit berichten snel terug te vinden.  Boven deze hoogtepunten is de biografie zichtbaar. Optimaliseer deze zoveel mogelijk. Zorg daarbij voor een profielfoto waarop het gezicht goed duidelijk is, zodat iedereen weet wie er achter het profiel zit.

Berichten op Instagram

Ondernemers willen graag opvallen en dat hun berichten gezien worden. Voordat ze echt gezien worden, is het handig dat ze passende volgers hebben en ook zelf hun doelgroep volgen. Het is voor hen heel belangrijk dat ze regelmatig sterke content plaatsen en dat ze dit content afwisselen in de vorm van berichten, story’s en reels. Zo komen er passende volgers bij, want wanneer men zich aangesproken voelt, zal hij deze ondernemer willen volgen. Vervolgens is het goed om interactie met de volgers aan te gaan, om zo binding met de volgers te krijgen. Om zoveel mogelijk bereik te hebben, is het handig om hashtags (#) te gebruiken onder de content. Men kan maximaal 30 hashtags gebruiken, maar vaak wordt geadviseerd minder te gebruiken én ze af te wisselen, om zoveel mogelijk bereik te hebben met de content. Wanneer er niet wordt afgewisseld in de hashtags, ziet Instagram de content op den duur als spam. 

Het algoritme van Instagram

Dan volgt nog eigenlijk de grootste truc: inspelen op het algoritme van Instagram. Wanneer de ondernemer zijn bericht plaatst, is het handigst dat er zoveel mogelijk volgers online zijn. Zij krijgen de content namelijk dan direct te zien en op deze manier kan de ondernemer vrijwel direct na plaatsing likes en reacties krijgen. Hoe sneller mensen reageren op de post, hoe meer zichtbaar Instagram de post maakt. Het algoritme werkt nog verder, want wanneer mensen op de post reageren, zien zij vervolgens meer van dezelfde content. Wanneer zij dus reageren op content van de concurrent, is de kans groot dat ook de post van de ondernemer zelf bij nieuwe volgers wordt getoont. Op deze manier wordt het bereik steeds groter en groter. Je kunt het op veel aspecten vergelijken met andere online marketing strategieën. Zo ook met bijvoorbeeld SEO. Hoe werkt seo? Daar kan je op de website van Doelbewust meer over terug vinden!

Voor ondernemers biedt Instagram een scala aan kansen om klanten te vinden en om hun product of dienst te verkopen. Het maakt niet uit wanneer een ondernemer pas begint of al langer bezig is, door regelmatig content te plaatsen en de andere tips ter harte te nemen, is er veel klandizie uit Instagram te halen.