De reden voor een goed facility management
Dat de faciliteiten binnen een bedrijf voor zowel werknemer als bezoeker in orde moeten zijn dat is natuurlijk geen verrassing. Toch zien we dat dit in de praktijk niet altijd het geval is. Een goed voorbeeld is de gemiddelde eerste werkdag van een werknemer, waarvan overigens vaak al weken van te voren bekend is dat dit moment eraan zit te komen, zien we dat de inloggevens niet werken, de werkplek niet is geregeld en vaak ook een eventuele telefoon nog niet is besteld. Niet bepaald prettig dus. Om ervoor te zorgen dat je onder andere deze onboarding procedure wel op orde hebt voor nieuwe werknemers, is goed facility management essentieel. Facility Management is namelijk een interdisciplinaire aanpak waarbij de manager verantwoordelijk is voor het effectief en efficiënt beheren en onderhouden van een gebouw of vastgoed, inclusief de bijbehorende systemen, processen en mensen. Het gaat hierbij om het optimaal laten functioneren van de ruimtes en installaties en het verbeteren van de werkomgeving voor de werknemers.
De productiviteit ligt hoger
Op het moment dat jij er als werkgever voor zorgt dat de werkomstandigheden goed zijn, zul je al snel merken dat zich dit dubbel en dwars terugbetaald. De voornaamste reden is dat werknemers gehoord willen worden en dus ook dat er serieus met ze wordt meegedacht. Te vaak komt het voor dat een werkgever zich er in bepaalde situatie te gemakkelijk van af probeert te maken. Een eenvoudig voorbeeld een heftruck welke eigenlijk niet meer helemaal goed functioneer. Wanneer het de werknemer extra tijd kost om hetzelfde te kunnen doen wat ze anders met een nieuwe heftruck in de helft van de tijd kunnen doen, is het raadzaam hier als werkgever serieus naar te luisteren. Het mag dan misschien eenmalig wel een flinke uitgave zijn, maar op lange termijn verdiend zich deze natuurlijk meer dan terug. Door naar je werknemers te luisteren en te zorgen dat ze hun werk goed kunnen uitvoeren, zul je merken dat ze een stuk productiever zijn.
Je vergroot de betrokkenheid
De relatie tussen werkgever en werknemer wordt door het op de juiste manier faciliteren van verschillende zaken alleen maar beter. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat een werknemer die gehoord wordt, veel meer betrokken is bij de organisatie dan wanneer je als werknemer wordt afgewimpeld. Het is daarom ook als werkgever of leidinggevende van belang dat je goed naar je mensen luistert en ze waar nodig voorziet van de faciliteiten waarom wordt gevraagd. Dit kan van een nieuwe bureaustoel tot een laptop zijn, alles wat maar bijdraagt aan het verbeteren van de werkomgeving van het personeel. Door je oor regelmatig te luisteren te leggen bij de mensen, weet je precies wat er speelt en kun je hier tijdig actie op ondernemen. Je zult dan dus ook al snel merken dat de medewerkers die worden gehoord, zich een stuk meer betrokken voelen bij je organisatie, dan de mensen die worden afgescheept als ‘zeurders’